Tuesday 23 August 2011

Selamat datang Syawal..selamat tinggal Ramadan..1432

Selamat tinggal Ramadan...Selamat datang syawal...1432


Rasa kejap aje kita puasakan..cepat betul masa berlalu sekarang..ingat lagi kenangan puasa zaman kanak-kanak..aku diajar puasa mula umur 6 tahun..masa tuuuu puasa buka periuk...hahahaha..g tadika puasa..balik umah buka periuk..mula2 belajo puasa...1/2hari aje..tahun berikutnya..mak n engku suruh puasa penuh..tak leh ponteng lagi...nasib badan lah..kena puasa penuh..rasanye..zaman kanak2 aku dulu..masanya panjang sgt..rasa lama betul saat nak berbuka..mungkin masa tu..aku kecik g..tau nak cepat aje nak berbuka..balik sekolah aje..macam sotong lembiknya..pagi g sekolah rendah..petang plak g sekolah agama..memang penat..mak suruh uat keje pun tak larat...tau nak tido aje..tapi lama2 ok dah...Aku suka sangat saat ramadan tiba sebab leh g tarawih..makanan sedap2..masa kecik..aku rasa masakan mak paling sedap time puasalah sebab...ada macam2 menu mak masak..kalu ari biasa...masakan sama aje..hihihiih..lagi 1 time puasa apa yang kitaorg adik beradik minta...mak pasti masakan..best..best...
saat macam tu memang aku rindui....saat berpuasa,berbuka,bersahur dengan engku,mak,along,de,hira n adik..amat...amat aku rindui...macam along walaupun dia dah berkawin..dia dok dengan family aku...de plak...berbuka bersama family mentua sebab dia dok serumah..hira plak..berbuka dengan aku n family sebab dia jaga anak aku..tak silap ni tahun ke-2 dia berpuasa dengan kitaorg..adik plak..tahun pertama berpuasa di perantauan..aku lagi lah..dah biasa berpuasa diperantauan..sebab masa usia aku 18tahun aku dah keluar sambong belajo..so...berpuasa bersama kekawan umah..masa keje pun sama..dah kawin lagi lah..berpuasa dengan suami tercinta bersama2 dengan anak-anak..ada gak kitaorang balik kampung berpuasa bersama diaorang..
Walaupun sekarang dah tak macam dulu..tapi suasana beraya tetap meriah...syawal yang dinanti-nanti akan tiba..dan kita akan sedih sebab ramadan sudah mahu meninggalkan kita..tahun depan belum tentu kita bertemu lagi..kalu panjang umur insyaallah..kalu di jemput oleh Allah S.W.T inilah ramadan terakhir..Arap umur kita dipanjangkan mudah-mudahan kita bertemu lagi ramadan pada tahun depan...Insyaallah..
So...Ramadan tahun nie..memberi seribu satu kenangan pada kita semua...macam kita orang tahun nie..syawal disambut dengan kehadiran puteri kami..Nur Alisha Dania..tahun pertama aku beraya dengan sepasang cahayamata yang sangat comel...tak sabar rasanya nak mengayakan baju baju di pagi hari raya...


~mama danish & alisha~

No comments: