Monday, 15 August 2011

Kisah 15 Ramadan


Nak dijadikan cerita kemarin mak aku ada kasi ikan patin masak tempoyak,ikan talapia goreng dengan kuih cikit..konon2 utk berbuka puasalah,mak aku kirim dengan adik aku yang skrg jaga alisha.Dia balik kampung minggu lepas.Saje balik..padahal semalaman aje.tak kisahlah janji mak kirim masakan kat anak dia nie..hihihi(Sayang Mak)..disebabkan hari ahad lepas(14.08.2011) kita orang berbuka kat umah akak ipar aku kat wangsa maju.dia masak nasi beriani..Sedapppp..danish siap tambah 3x.bila dak berbuka masakan yg sedap dimasak oleh kak chaq..jadi masakan mak tak leh lah nak masuk..tak pe sahur ada kan..so mcm biasalah bangun kul 4 pagi utk panaskan lauk2 dan masak nasi.Disebabkan malam tadi g jalan masjid india..balik kul 1pagi lepeh tu..pukul 4pagi bangun balik..apa g mata mengantuk kan..aku pun bangun sambil berjalan malam gelap sebab mata tertutupkan,lepeh tu tangan cari suis lampu dapur,g dapur ambik lauk ikan patin masak tempoyak letak dalam periuk.bawa g kat dapur gas tuk panaskan sebab ikan goreng tak yah panaskan,so lepas aje aku buka api gas dengan besornya(nak cepat) aku pun landinglah kat ateh sofa aku tuuu..ingat nak rehatkan mate 5 minit aje sebab mengantuk.sekali 30minit aku terlelap..apa lagi..aku buka mate tengok umah penuh asap dah..mati aku..baru teringat ikan patin masak tempoyak aku kat dapur..aku pun bangun dan lari sepantas kilatlah ke dapur lalu menutup api gas..Sekali tengok lauk aku dah rentunglah..dah jadi arang..kalu ada dapur arang leh pakai ikan patin masak tempoyak aku tu..hahaha..alamak.aku pun rasa serba -salah dengan hubby aku.sebab mak aku kirim kat hubby aku sebenornya,aku tak leh makan ikan patin lg.memandangkan ikan patin masak tempoyak dah hangus.peh tu..tak ada kuah nak makan..nak masak sayur maleh nak potong..aku pun kejutkan hubby aku bangun.bila dia bangun aje,aku minta maaf kat dia sebab aku dah kasi hangus masakan kegemaran dia.dia pun bangun dengan muka yg masih blur2 lagi.keluar aje dari bilik dia terus g kat aku lalu berkata"kenapa dengan rumah nie ayang..penuh asap".aku pun jawap lah soalan hubby aku walaupun tadi aku dah kasi tau masa kejutkan dia bangun,dengan nada bersalah"sayang tertido tadi,lepeh tu ikan patin kat dapur dah hangus,sayang minta maaf ye abang".hubby aku tak cakap ape..terus g dapur ambik nasi lalu makan dengan ikan talapia goreng aje.aku cakap nak kicap tak?dia geleng kepala..dia marah kat aku nie..mati aku..aku pun dengan muka yang bersalah tak leh tido lepas kejadian tu..kul 4.30pagi tingkap umah aku dah terbuka sebab kasi keluar asap yang leh lah tahan tebalnya..jam kul 7pagi pun asap tak ilang g.masih ada g cikit2.disebabkan aku bekerja.aku g kerja dulu balik baru aku carakan umah plak.Semalam hubby aku tak keje..aku plak g seminar semalam.Hubby aku tak keje sebab nak g anta kete kitaorg kat bengkel.time nielah dia buat hal plak..dah kena simpan dlm RM400.00 untuk baiki kerosakan.aku masih g rasa bersalah pasal hal pagi tadi..tak tenang aku dok pikir hubby masih marah pasal tak dapat makan masakan mak mentua dia.
Tapi aku tau dia marah tak lama..tengahari dia datang ambik aku balik umah jap..aku pun balik kah..g pun leh jumpa buat ati kitaorg tuuuuuuuuuuu..chicha.masuk aje umah dah bau asap..alamak..upanye melekat satu umh aku dengan bau hangit nie..abis baju kitaorng bau hangit gak..aku pun apa g ambiklah Fabreez tu n semburlah satu umah..lepas sembur umah wangilah umah aku jap.
Petang plak masa ambik danish balik dari taska sampai umah buka pintu aje danish dah tanya.."mama bau busuk lah umah".aku pun cakap kat dia"tak lah along yang bau busuk umah wangi"danish said "no lah..along wangi..along mandi kat sekolah..mama bucuk".alamak aku plak yang kena dengan dia.hahahah..
malam tadi aku merajinkan diri aku mengembur lagi umah aku dengan pewangi plak..abislah minyak wangi aku..tapi sehingga pagi nie masih lagi ada bau hangit kat umah..nasib aku lha..bau melekat kau dinding umah..sabo ajelah..dah salah sendiri nak uat macam mana.
So kepada kekawan semua ingat time panaskan lauk jangan terlelap walaupun dalam ati sekadar amu rehat mata 5 minit aje..nanti dari 5minit jadi 30minit..hihihihihi
Sebenornya dia kejadian kedua selama 4 tahun perkahwinan aku dengan hubby..kali pertama masa kat umah sewa lama kitaorang kat selayang(bukit idaman).masa tu...sup daging yang hangus..habis gak satu umah bau hangit daging..masa tu kitaorang baru aje kawin..first time bersahur,berpuasa sebagai pasangan suami-isteri..time tu gak lah aku baru aje disahkan mengandung anak sulung kitaorang..kenangan ramadan 2007 yang cukup indah bagi aku dan suami..sekarang kenangan ramandan 2011 plak..nasib baik tak terbakar kuarters kerajaan kalu tak..abislah aku...huhuhuhuhu...


~mama danish dan alisha~

No comments: