Monday 9 January 2012

Mengimbau kenangan di bangku sekolah..

Aku tak pasti perasaan orang lain tetapi bagi aku..tertiba aku teringat zaman persekolahan aku..sekejap masa berlalu..14 tahun aku dan meninggalkan zaman remaja ku..kenapa tertiba aku teringat cerita lama...nie gara-gara pagi tadi..semasa aku nak pergi kerja..hari ni aku tak bawa kereta..aku naik bas aje..semasa bas berhenti dekat trafic light...aku terpadang ke padang sekolah..melihat budak-budak berlari..tertiba aku merindui zaman tu..masa kecik-kecik dulu..sebut aje buka sekolah pasti aku malas punyalah..bosan betul nak mengadap buku...lambat betul nak abis belajar..bila tamat aje tingkat 5..sibuk pulak nak sambung belajar kat universiti..tunggu result pulak..tapi masa tu aku rindu kekawan sekolah...tak sabar nak jumpa diorang masa ambik result nanti..sepanjang aku rehat 2 bulan dirumah, kawan sekolah aku yang aku rajin hari-hari aku duduk  berborak dan lepak rumah dia..fayros hussin..nie kawan sekolah dan kawan aku masa kecik-kecik..kitaorang nie pergi sekolah sama-sama..balik sama-sama..tuisyen pun sama-sama..masuk kolej pun sama-sama...mana ada fayros situ jugaklah ada aku...hahahahaha...rindu betul kawan aku nie...sekarang ni jarang aku jumpa dia sebab kitaorang dah ada family masing-masing...masa di sekolah dulu..boleh dikatakan aku nie aktif jugaklah dengan sukan..ala main bola jaring aje lah...rindu betul team bola jaring...teringat zaman masa tengah aktif main bola jaring...aku dengan adik yang ke-3 memang aktif..kalu aku masuk team bawah 18 tahun..dia masuk team 15 tahun...masa disekolah..hanya kami 2 beradik aje dalam team yang sama...BOLA JARING..sapa tak kenal dua beradik nie...kat rumah..aku akak dia adik..kat sekolah buat-buat bukan adik beradik...kitaorang wakil sekolah untuk pertandingan bola jaring...kat rumah penuh piala kitaorang aje...lagi satu masa time pendidikan jasmani..aku memang suka...sebab time ni aku suka main bola jaring,bola tampar,badminton dan macam-macamlah permainan lain..aku rindu jugak pada kekawan sekelas dari tingkatan 1 hingga tingkatan 5.masa study bersama-sama..matapelajaran yang aku suka masa sekolah sastera dan pendidikan seni..masa sekolah aku pernah memasuki pertandingan puisi dan pertandingan melukis poster..masa diperingkat daerah aku dapat sagu hati dalam pertandingan melukis poster AIDS..lepas tu ke peringkat kebangsaan aku dapat sagu hati juga melukis poster ALAM SEKITAR..kira pandai jugaklah aku melukis...sekarang bila suruh lukis balik..tangan dah keras..dah tak pandai sangat..yang kelakarnya..masa adik aku di sekolah rendah dia ada masuk pertandingan melukis jugak masa tu aku di kolej..dia minta aku buat lukisan untuk dia..sayangkan adik aku buatlah..tiba-tiba dia menang tempat ke-3 peringkat sekolah..terkejut dia..aku lagilah terkejut..sebab aku lukis biasa-biasa aje..mungkin rezeki dia..dapat lah hadiah tuala,piala dan $$$$ sikit...tapi jadi isu sikitlah antara kekawan dia...mereka cakap nie mesti kakak dia yang lukis....ala kekawan dia dengkilah tu...yang ayah aku pulak pergi sakat dia cakap lepas nie sapa yang menang tempat pertama,ke-2 dan ke-3 kena lukis untuk peringkat daerah pulak..apa lagi..adik aku takutlah..sebenarnya ayah aku saje aje kenakan adik aku tu..tak senang duduk dia...sejak hari tu dia belajar sendiri dan tidak minta bantuan aku lagi...memang kenangan betul...rasa macam nak kembali zaman masa sekolah dulu..bila dah masuk  zaman lepasan sekolah memang berbeza...rasa zaman sekolah lagi seronok..ramai kekawan yang sebaya..bila di zaman kerja nie..macam2 peringkat umur aku jumpa..kena lebih hormat menghormati...kena jaga perasaan kawan sejawat..aku memang merindui zaman tu....bestnya sarung baju sekolah...baju putih,tudung putih,kain biru..nampak ayu dan suci aje zaman tu..(muka budak baik katakan)...

No comments: